Gespreksbegeleiding is ook zeer geschikt voor preventief gebruik. Bijvoorbeeld als je aanvoelt: dit gaat niet goed, dit loopt op, we willen voorkomen dat het escaleert. Denk aan schooladvies, adviesgesprekken, de start van een hulptraject, gedragsproblematiek, overgang naar speciaal onderwijs, of als er signalen zijn dat samenwerking onder druk staat.
Steeds meer scholen én ouders durven mij in te schakelen in een vroeg stadium, juist om uitval of verharding te voorkomen. Ik vervul een neutrale en verbindende rol waarin álle stemmen ertoe doen – maar het bange hart van het kind blijft altijd het kompas . Ook bij bestaande conflicten of moeizame overleggen biedt deze vorm van mediation houvast én richting.
Mediation – of eigenlijk: verbindende gespreksbegeleiding – biedt een veilige, gestructureerde en ontwapenende ruimte waarin echte beweging kan ontstaan. Altijd in het belang van het kind. We werken systemisch en cultuur bewust, met aandacht voor onderliggende loyaliteiten, ontwikkelingspsychologie, breinwerking, taal en onzichtbare normen.
We zorgen voor rust, helderheid en verbinding – ook als het spannend wordt.
Want alleen als iedereen zich gehoord voelt, kan het échte gesprek plaatsvinden.