mijn naam is naoual azouagh
Oprichter van NeuroInclusive – inclusief onderwijs dat met elk brein meegroeit!
Ik ben trainer, coach, systemisch begeleider en mediator. Maar vooral iemand die leeft, lacht, struikelt, opstaat en doorgaat.
Genieten kan ik enorm van mijn gezin, goed eten, de zon, een goed boek of iets nieuws dat mijn brein aanzet.
Mensen noemen me vaak energiek, scherp, intuïtief, eerlijk en ontwapenend.
Ik sta bekend om mijn scherpe vragen die je niet zag aankomen, maar die iets in beweging zetten, mijn sensitiviteit voor wat er speelt en niet uitgesproken wordt, en ik hou ervan om op een luchtige manier het moeilijke wél aan te gaan!
Met mijn neurodiverse brein – een mix van HSP/HSS, ADHD en dyslexie – ervaar ik de wereld intens.
In het onderwijs of op de werkvloer pas ik niet in een standaard profiel of norm. Juist daarom voel ik goed waar de breinen van studenten, professionals en teams die zich niet in één hokje laten vangen, tegenaan lopen.
Als Marokkaans-Nederlandse vrouw beweeg ik mij al mijn hele leven tussen verschillende werelden– thuis, op werk en in een stad als Rotterdam.
Ik weet wat het betekent om te balanceren tussen verwachtingen, loyaliteiten en je eigen pad.
Ik weet hoe het is om te struikelen over een schoolsysteem dat niet voor jou gemaakt is, om je voor te doen als iemand die je niet bent, om gepest te worden vanwege je uiterlijk, om te moeten vechten voor een diagnose die er wél was, maar niet erkend werd, en hoe het is om ouders te hebben die neurodivergentie eigenlijk niet zo goed snappen.
Ik heb de mentale gevolgen van niet gezien worden binnen de Nederlandse systemen ervaren tot depressie, burn-out aan toe.
Maar (Alhamdoulilah) ik ben dankbaar voor de energie en kracht die ik nu heb om voor andere het verschil te maken.
Mijn doel is impact maken en neuro-inclusief onderwijs mogelijk maken, en laten zien aan gekleurde, neurodivergente breinen dat ze er echt niet alleen voor staan en zoveel potentie in zich hebben!
Het mooiste is dat ik inmiddels mooie mensen om me heen heb verzameld, een omgeving heb gecreëerd die mij steunt en mij ziet voor mijn potentie–en niet voor wat ik niet kan!
wat ik doe
Ervaring en expertise zijn bij mij nauw met elkaar verbonden. Ik ben doorleefd én professioneel onderlegd. Ik ben gespecialiseerd in:
Neurodivergentie
Systemisch en cultuurbewust werken
Hoogsensitiviteit
Neurodivergentie in cultuurbewuste contexten
Zichtbaar maken van onderstromen binnen groepen
Begeleiden van gevoelige of pittige inclusiethema’s
Je krijgt iemand die naast je staat, de juiste vragen stelt, het systeem laat spreken en samen met jou zoekt naar echte verandering, samen leert over het brein, potentie, jezelf zijn en je mentale weerbaarheid!
Daarnaast begeleid en coach ik:
Teams in onderwijs, zorg en overheid rondom cultuur, neurodiversiteit en communicatie
Conflicten in het onderwijs als mediator.
Vrouwelijke professionals met een migratieachtergrond die HSP zijn en willen leven en werken vanuit kracht, verbinding en hun eigen ritme
Eerder heb ik werkervaring opgedaan als:
Directieadviseur Inkomen (Gemeente Rotterdam).
GGZ – begeleider (Parnassia Groep / Antes).
Docent plusklassen (Erasmus Universiteit).
Manager huiswerkbegeleiding en coaching (Lyceo).










Opleidingen en ervaring
Ik leer graag. Niet alleen uit boeken, maar ook in het leven zelf.
- De opleidingen die ik volgde zijn allemaal afgerond en erkend, waaronder:
- Systeemopstellingen & Nieuwe Opstellingen – Hylke Bonnema
- Transcultureel systemisch werken – Centrum Transculturele Trainingen (Amsterdam)
- Hooggevoeligheid bij kinderen & volwassenen – Laudius (geaccrediteerd)
- MBCT (Mindfulness - Based Cognitive Therapy) – 8 weekse training
- Mediator & Overheidsmediator – Conflictbemiddeling Nederland
- Transactionele Analyse (TA) – Coraal Opleidingen
- S.T.E.M. - training – STEM Academie (stemgebruik)
- Psychologie – Erasmus Universiteit Rotterdam
- En ervaring met cultuursensitief werken in onderwijs, zorg en beleid
Inmiddels heb ik werkervaring in de GGZ, coaching en training, het onderwijs en de overheid. En ik blijf leren.
En niet te vergeten: ik ben de oudste van vijf zussen én moeder van twee kinderen.
Geloof me – als je daar geen systeemkennis van krijgt, weet ik het ook niet meer.
"Neurodiversity is not about curing or converting people. it is about accepting and accommodating them."
- Judy singer
Wat brent neuro-inclusief samenwerken op?
Wij gaan voor:
Een veilige, inclusieve leer- en werkomgeving
Door ruimte te geven aan brein- en culturele diversiteit ontstaat een omgeving waarin veiligheid, vertrouwen en authentiek leren de norm zijn.
Het neurodiversiteit bekijken vanuit kracht
Professionals en neurodivergente breinen uitdagingen leren mangen en samen de groeien in kracht, potentie en talent.
Minder aanpassen, meer authentiek ontwikkelen
Leerlingen, studenten en medewerkers hoeven niet te maskeren of te voldoen aan starre normen, maar krijgen ruimte om hun unieke potentieel te ontdekken en te ontplooien.
Ouder- en familiebetrokkenheid
Ouderbetrokkenheid groeit vanuit gelijkwaardig partnerschap, waardoor samenwerking met gezinnen versterkt en systemen rondom leerlingen steviger worden.
Direct toepasbare handvatten voor duurzame verandering
Compacte, praktische neuro-inclusieve tools en inzichten die direct toepasbaar zijn — gericht op minder werkdruk en meer verbinding.









