NeuroInclusive maakt brein- en culturele diversiteit zichtbaar, bespreekbaar en impactvol — in het onderwijs, de zorg en gewoon thuis.
Wij geloven dat echte inclusie ontstaat door handvatten te bieden en ruimte te maken voor alle breinen die willen leren — ongeacht kleur en cultuur.
Onze inzet is gericht op duurzame sociale veiligheid en groei:
👉 groeien naar jezelf zijn
👉 groeien naar weerbare mentale gezondheid
👉 groeien naar je potentieel
👉 groeien naar succes
NeuroInclusive helpt iedereen die wil blijven leren, durft te geloven in zichzelf én in de kracht van jou als omgeving.
NeuroInclusive staat voor onderwijs, zorg en beleid dat meebeweegt met het brein.
Wij creëren ruimte voor álle breinen die willen leren— en vooral voor degenen die te vaak gemist of verkeerd begrepen worden.
Niet door hen te laten passen binnen het systeem, maar door het systeem te laten groeien met wie zij zijn.
Wij geloven in het zien van potentie, in het versterken van kracht en in het oprekken van normen die te beperkt zijn voor de realiteit van vandaag. Neurodiversiteit zien wij als vanzelfsprekend onderdeel van een gezonde, veerkrachtige samenleving.
We bouwen aan een wereld waarin gevoeligheid, creativiteit, intensiteit en anders denken niet worden gezien als lastig, maar als waardevolle bijdragen. Waarin het brein wordt begrepen in de context van achtergrond, opvoeding, taal en ervaringen.
Zolang systemen blijven leunen op gemiddelden, hardnekkige normen en onbewuste vooroordelen kunnen we niet vooruit komen. Daarom zetten wij ons in voor omgevingen die ruimte geven aan verschillen in brein, cultuur en ontwikkeling.
Systemen waarin neurodivergentie bij Fatima minder snel wordt herkend dan bij Jan.
Waar meisjes (van kleur) vaker tussen wal en schip vallen, omdat ze geleerd hebben zich aan te passen.
Waar jongeren met een migratieachtergrond laat of niet worden gediagnosticeerd, omdat hun gedrag niet gelezen wordt zoals het bedoeld is.
We zien onderdiagnostiek. We zien thuiszitters. We zien mentale uitputting bij jongeren die leren overleven in plaats van ontwikkelen.
We zien ouders afhaken—niet uit onwil, maar omdat ze er niets van begrijpen, volledig vertrouwen op de docent, of omdat zorg en onderwijs niet cultuursensitief genoeg zijn om écht aan te sluiten.
Gedrag wordt dan toegeschreven aan opvoeding of achtergrond, in plaats van begrepen vanuit het brein. Neurodivergente jongeren van kleur krijgen zelden tijdig de juiste middelen om mee te doen in een systeem. Veel jongeren voelen zich ‘anders’—en alleen. En de druk op hun mentale gezondheid neemt toe.
Want onze systemen zijn niet ontworpen voor breinen die afwijken van de norm. Maar juist díe breinen hebben zoveel potentieel, zoveel kracht. Dit bij elkaar—dát is waarom
NeuroInclusive bestaat. Voor Fatima, voor Jan, voor ouders, voor docenten, voor wie zich niet herkent in het bestaande aanbod. Voor een onderwijs-en zorgsysteem dat wél meegroeit met het brein.
Voor Fatima. Voor Jan. Voor wie zich niet herkent in het bestaande aanbod. Voor wie wél wil meedoen, maar niet past in wat er is. Voor wie weet dat het anders moet — en kan.
Daarnaast geven we trainingen aan onderwijs, zorg en beleid met praktische handvatten die direct toepasbaar zijn.
Altijd vanuit verbinding, context en vertrouwen. Altijd afgestemd op de realiteit van nu.
Wij brengen geen standaard aanpak, maar een beweging. Eentje die hoofd en hart verbindt, systemen laat meebewegen, en perspectief biedt aan wie al te vaak over het hoofd wordt gezien.
We werken met echte verhalen, echte gezinnen en echte oplossingen. NeuroInclusive is vernieuwend, stevig én menselijk. En precies wat nu nodig is.
NeuroInclusive is de eerste in Nederland die neurodiversiteit én culturele diversiteit samenbrengt in één krachtige aanpak. We kijken niet alleen naar gedrag of diagnoses, maar naar het hele verhaal: brein, opvoeding, cultuur en systeem.
Inclusie is voor ons geen aanvulling, maar het vertrekpunt. We maken zichtbaar wat vaak gemist wordt en brengen ruimte waar eerder aanpassing werd gevraagd. Zodat álle breinen kunnen groeien in hun eigen ritme en taal.
Cultuursensitief onderwijs betekent voor ons: jezelf kunnen zijn zonder je anders voor te doen om erbij te horen.
📌 Omdat veel mensen neurodivergentie niet herkennen bij mensen met een culturele achtergrond— en de onderdiagnostiek schrikbarend hoog is.
📌 Zoveel leerlingen, studenten en medewerkers voelen zich ‘anders’, kunnen niet meekomen, raken overbelast of vallen zelfs uit.
📌 Dat begint al bij school, waar gedrag niet wordt herkend, en loopt door tot op de werkvloer, waar het ‘niet meekomen’ vaak verkeerd wordt geïnterpreteerd.
📌 Vooral meisjes en vrouwen met een migratieachtergrond worden zelden herkend als neurodivergent. Zij hebben vaak geleerd zich aan te passen, te maskeren— met alle gevolgen van dien.
📌 En zelfs wanneer er wél herkenning is, blijft toegang tot middelen of begeleiding uit. De zorgsystemen weten hen niet te bereiken, of kunnen ouders niet meenemen door een gebrek aan cultuursensitieve communicatie en ondersteuning.
Daarbij komt dat de manier waarop in Nederland diagnoses worden gesteld en geïnterpreteerd vaak niet overeenkomt met hoe andere culturen ernaar kijken.
Veel ouders of jongeren herkennen zichzelf niet in wat ze te horen krijgen. De uitleg sluit niet aan bij hun realiteit.
En precies daarom nemen wij die culturele dimensie altijd mee. Niet als bijlage—maar als basisvoorwaarde voor écht inclusief onderwijs, zorg en beleid.
Cultuurbewust kijken brengt meer herstel, verbinding, beter leren, meer zelfacceptatie en zelfs innovatie.
Door ruimte te geven aan brein- en culturele diversiteit ontstaat een omgeving waarin veiligheid, vertrouwen en authentiek leren de norm zijn.
Professionals en neurodivergente breinen uitdagingen leren mangen en samen de groeien in kracht, potentie en talent.
Leerlingen, studenten en medewerkers hoeven niet te maskeren of te voldoen aan starre normen, maar krijgen ruimte om hun unieke potentieel te ontdekken en te ontplooien.
Ouderbetrokkenheid groeit vanuit gelijkwaardig partnerschap, waardoor samenwerking met gezinnen versterkt en systemen rondom leerlingen steviger worden.
Compacte, praktische neuro-inclusieve tools en inzichten die direct toepasbaar zijn — gericht op minder werkdruk en meer verbinding.
Bij NeuroInclusive geloven we dat verandering pas echt duurzaam is als we samenwerken. Daarom kijken we altijd integraal: naar het kind én de ouder, naar het individu én het systeem eromheen.
We betrekken organisatie op opvoeding, cultuur, taal, onderwijs, zorg én beleid — want pas als alles samenkomt, kan er écht iets veranderen. Namelijk dat systeem dat gebouwd is voor de gemiddelde leerling en een ouder norm die niet meer passend is voor deze tijd!
We bouwen aan samenwerkingen met wie hetzelfde doel nastreeft: een inclusieve wereld waarin ieder brein telt. Zo werken we samen met:
Als iedereen zijn bouwsteen meeneemt, kunnen we samen een systeem creëren waarin elk kind, elke ouder, elke professional zich gezien voelt.
Ben jij ouder, docent, hulpverlener of professional die ook wil samenwerken?